preskoči na sadržaj

Centar za odgoj i obrazovanje "Vinko Bek"

Specifični programi rehabilitacije

Vježbe vida (OŠ i SŠ i Integracija)


Vježbe vida su rehabilitacijski postupak usmjeren na osposobljavanje visoko slabovidnih i praktično slijepih osoba za učinkovitu upotrebu svog umanjenog vida u odgojno-obrazovnom procesu i situacijama svakodnevnog života.

Sustavom vježbi maksimalno se razvijaju sve komponente vizualne percepcije u skladu s psiho-fizičkim sposobnostima polaznika.
Za razliku od medicinskih pristupa vježbanju vida, ovo je pedagoški postupak učenja gledanja i razvijanja vizualnih potencijala.

Zašto su potrebne vježbe vida

Sposobnost vida sadrži dvije osnovne skupine preduvjeta:
1. fiziološke - fiksacija, praćenje objekta, akomodacija, oštrina vida, uočavanje boja, motorička koordinacija očnih mišića, adaptacija na svjetlo i tamu i dr.
2. perceptivne - percepcija prostora, razumijevanje perspektive, izdvajanje predmeta od pozadine, vizualno pamćenje i dr.

Kod djeteta neoštećena vida fiziološko sazrijevanje vidnog aparata teče spontano i brzo. Kod djeteta oštećena vida navedene funkcije se uspostavljaju istim redoslijedom, ali je proces otežan i usporen, ovisno o težini oštećenja vida. Zbog toga dolazi do odstupanja vizualne dobi od kronološke.

Dijete koje od rođenja ima veće oštećenje vida često ne zna upotrijebiti ostatak svog vida ili ga upotrebljava manjkavo. Programom planiranog učenja gledanja značajno se unapređuje vizualna djelotvornost. Dijete sistemom malih koraka, kroz igru, uz obilje raznolikog didaktičkog materijala, svladava sve teže i teže zadatke i u najvećoj mogućoj mjeri nadoknađuje zaostatak u razvoju vizualnih sposobnosti kao što su pažnja, koncentracija logično razmišljanje, sistematičnost i dr.

Kome su namijenjene vježbe vida

Vježbe vida prolaze slabovidne osobe (koriste uvećani crni tisak) i praktično slijepe osobe (koriste Brailleovo pismo kao osnovno). Da bi bio uključen u tretman, kandidat mora imati očuvan siguran osjet svjetla.

Originalni program je namijenjen djeci predškolskog uzrasta (4 - 7 god.) i osnovnoškolskog uzrasta (7 - 14 god.) Pogodan je za djecu normalnog statusa i za djecu sniženih intelektualnih sposobnosti stupnja LMR. Optimalna dob za uključivanje u program je 5 - 6 godina, ali se dio programa može provoditi i u ranim intervencijama, što znači da se početne vježbe mogu raditi već u prvim mjesecima života.

Program se može prilagoditi potrebama mladeži, odraslih kao i djeci s višestrukim poteškoćama.

Kako se provode vježbe vida

Prije uključivanja polaznika u program vježbi vida provodi se inicijalno testiranje kako bi se utvrdila razvijenost vizualnih sposobnosti i specifične poteškoće svakog kandidata te odredila njegova vizualna dob.

Program sadrži 150 vježbi razvrstanih u osam područja, koja funkcioniraju po principu koncentričnih krugova. Program pokriva razvijenost vizualnih sposobnosti od nivoa novorođenčeta do sedme godine života. Težina zadataka i didaktički materijal za provođenje vježbi odabiru se prema potrebama svakog pojedinog djeteta kako bi se njegov vizualni potencijal razvio što je moguće više.

Rad se odvija individualno ili u paru. Za provođenje programa potrebno je oko 100 sati. S djecom s većim oštećenjem vida i izraženim dodatnim poteškoćama (mentalna retardacija, oštećenja motorike) radi se tijekom dvije školske godine, po potrebi i duže.

Djeca integrirana u redovne vrtiće i škole u Zagrebu ili bližoj okolici dolaze na vježbe vida jedanput tjedno. Za djecu predškolskog uzrasta iz udaljenih dijelova Hrvatske koja se pripremaju za uključivanje u redovne škole, organizira se intenzivni svakodnevni trening koji traje prema potrebi (2 do 3 mjeseca).

Po završetku treninga vida vrši se testiranje za koje se upotrebljava inicijalni test kako bi se utvrdilo napredovanje u vizualnom funkcioniranju polaznika.

Rezultati

Višegodišnjom primjenom u praksi vježbe vida su se pokazale veoma djelotvornim i dragocjena su pomoć djeci oštećena vida u prevladavanju njihovih poteškoća. Usto su dinamične i zanimljive, te ih djeca veoma vole i vrlo su motivirana za rad. Nastavniku program ostavlja širok prostor za kreativnost.

Iskustvo pokazuje da vježbe vida olakšavaju i ubrzavaju početno čitanje i pisanje crnog tiska. Neki slabovidni učenici mogu se nakon treninga vida služiti crnim tiskom standardne veličine, dok drugi lakše čitaju uvećani crni tisak. Djeca koja su koristila isključivo Brailleovo pismo, nakon rehabilitacije mogu preći na uvećani crni tisak ili paralelno koristiti oba pisma. Djeca s malim ostatkom vida i dalje koriste Brailleovo pismo, ali značajno poboljšavaju sposobnost razumijevanja prostornih odnosa i bolje se koriste slikama. Pozitivni utjecaj vježbi vida osjeća se i u zemljopisu, geometriji, likovnoj kulturi, tehničkoj kulturi...

U OŠ Centra "Vinko Bek" sva slabovidna djeca polaze vježbe vida. Na vježbe vida dolaze i djeca uključena u redovne vrtiće i škole koju prati naš Odjel za integraciju i za koju je dijagnostičkim postupkom ustanovljeno da su im vježbe vida potrebne. Imamo prekrasnih primjera uspješne integracije u prvi razred redovne škole zahvaljujući upravo pripremi kroz ovaj rehabilitacijski program.



Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
Kalendar
« Studeni 2017 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
Prikazani događaji

adrese

Kušlanova 59a, Zagreb

Filipovićeva 22, Zagreb

Oglasna ploča
CMS za škole logo
Centar za odgoj i obrazovanje "Vinko Bek" / Kušlanova 59a, HR-10000 Zagreb / www.centar-vinko-bek-zg.skole.hr / ured@centar-vinko-bek-zg.skole.hr
preskoči na navigaciju